Gerakan Seni Utama dalam Seni Visual.
Gerakan Seni
Visual
|
Tema dan
Ciri-ciri Gaya Utama
|
Contoh
Pengkarya dan Karya Utama
|
Renaisans (1300-1550)
|
Figura, landskap dan potret. Penekanan kepada ciri representasi dan naturalisme.
|
Leonardo da Vinci
Michaelangelo
Raphael
|
Realisme (1850-1900)
|
Pemandangan/landskap desa dan golongan petani. Realistik dalam menggambarkan kesan emosi
dan kehidupan kelas bawahan. Komentar
sosial.
|
Daumier
Courbet
Corot
|
Impresionisme (1870-1885)
|
Landskap, figura dan potret. Merakam kesan cahaya dan bayang serta
kehidupan moden.
|
Monet
Manet
Degas
Renoir
|
Art Nouveau (1890-1910)
|
Gaya seni visual, seni bina dan seni gunaan. Mendapat ilham daripada bentuk sejadi
seperti bunga, tumbuhan dan garis berbiku.
|
Gustave Klimt
Antoni Gaudi
Hector Guimard
|
Pascaimpresionisme (1880-1910)
|
Figura, potret, landskap dan alam benda. Kecenderungan kepada bentuk dan nilai
ekspresi seni/warna.
|
Van Gogh
Gauguin
Cezanne
Georges Seurat
|
Kubisme (1907-1920)
|
Figura, potret, landskap dan alam benda. Pemudahan subjek kepada rupa bentuk
geometrik.
|
Picasso
Braque
Leger
|
Surealisme (1924-1950)
|
Figura, potret dan landskap. Imej mimpi/alam bawah sedar.
|
Salvador Dali
Magritte
de Chirico
|
Ekspresionisme Abstrak (1951-1965)
|
Imej abstrak bukan representasi. Merangsang deria. Penekanan kepada aspek ekspresi dan sapuan
berus spontan.
|
Pollock
de Kooning
Gorky
|
Pop Art (1958-1965)
|
Aspek konsumerisme sebagai tema seni. Imej budaya popular seperti potret bintang
filem, pengiklanan dan komik.
|
Roy Lichtenstein
Andy Warhol
Claes Oldenburg
|
Pascamoden (1965-1990-an)
|
Kepelbagaian gaya seni, bersifat pluralis tanpa
satu-satu rujukan khusus.Reaksi kepada modernisme. Penggunaan media, teknik campuran dan
kaedah baharu: instalasi, konsepsual, persembahan, video dan media baharu.
|
Gerhard Richter
Cindy Sherman
|
Seni
Moden Malaysia.
Gerakan/Kumpulan Seni
Visual
|
Tema dan Ciri-ciri Gaya
Utama
|
Contoh Pengkarya dan
Karya Utama
|
Pelukis Cat Air Pulau Pinang (1930-an)
|
Landskap tempatan.
Kesan lutsinar dan transparensi dalam catan. Sapuan berus spontan dan terkawal. Pengaruh Barat dan cat air Cina.
|
Abdullah Ariff
Yong Mun Sen
|
Pelukis Nanyang (1938-)
|
Landskap, potret, figura dan alam benda. Gabungan gaya Timur dan Barat. Pengaruh
Pascaimpresionisme dan catan landskap Cina.
|
Cheong Soo Pieng
Georgette Chen
Chen Wen Hsi
Lai Fong Moi
|
Wednesday Art Group (1954-)
|
Landskap, figura, dan imageri kedaerahan. Figura jinjang, sapuan berus tebal dan
teknik gouache. Imej budaya tradisi
seperti kepala perahu dan wayang kulit.
|
Peter Harris
Patrick Ng
Ismail Mustam
Dzulkifli Buyong
Nik Zainal Abidin
|
Angkatan Pelukis Semenanjung (1956-)
|
Potret, figura dan landskap. Pengolahan realistik. Menampilkan figura dan unsur budaya Melayu.
|
Mohd Hoessein Enas
Mazli Mat Som
Mohd Salehuddin
|
Catan Batik dalam Seni Moden (1950-an)
|
Tema landskap dan aktiviti harian. Kampung Nelayan. Eksperimentasi dan eksplorasi batik dalam
catan moden.
|
Chuah Thean Teng
Tay Mo Leong
Khalil Ibrahim
|
Gaya Universal/Ekspresionisme dan Ekspresionisme
Abstrak (Akhir 1950-an/1960-an-)
|
Landskap tempatan.
Separuh abstrak dan abstrak.
Pengaruh Kubisme dan Ekspresionisme.
Tema alam sejadi.
|
Syed Ahmad Jamal
Tay Hooi Keat
Abdul Latiff Mohidin
Yeoh Jin Leng
Ismail Zain
Ibrahim Hussein
|
Pencarian Identiti Nasional dalam Seni Lukis
(1970-an-)
|
Reaksi kepada Dasar Kebudayaan Kebangsaan
(1971). Seni tradisional sebagai
inspirasi. Merujuk seni ukiran, batik,
jawi, seni bina dan sastera.
|
Ahmad Khalid Yusof
Ruzaika Omar Basaree
Syed Ahmad Jamal
Sulaiman Esa
Ismail Zain
Anuar Rashid
Hashim Hassan
Piyadasa
|
Era Pluralis (Sejak 1990-an)
|
Pelbagai gaya seni.
Inspirasi daripada seni tradisi, estetika Islam dan gaya seni
Barat. Pengaruh teknologi baharu,
pendidkan, budaya dan isu sosiopolitik semasa.
|
Syed Ahmad Jamal
Sharifah Fatimah Zubir
Sulaiman Esa
Mastura Abdul Rahman
Khatijah Sanusi
Zulkifli Yusof
Awang Damit Ahmad
Tajuddin Ismail
Yusof Ghani
Wong Hoy Cheong
Hasnul Jamal Saidon
|
No comments:
Post a Comment